Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.

IndexFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 4 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 4 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
Februari
06: Dubai Tour
06: Colombia Oro y Paz
10: Vuelta Ciclista a la Región de Murcia Costa Calida
11: Trofeo Laigueglia
13: Tour of Oman
14: Vuelta a Andalucia Ruta Ciclista Del Sol
14: Volta ao Algarve em Bicicleta
17: 50ème Tour Cycliste International du Haut Var Matin
21: Abu Dhabi Tour
24: Omloop Het Nieuwsblad Elite
25: Kuurne-Bruxelles-Kuurne
27: Le Samyn

Maart
03: Tour de Langkawi
03: Strade Bianche
04: Dwars door West-Vlaanderen
04: Parijs-Nice
07: Tirreno-Adriatico
11: Ronde van Drenthe
14: Nokere Koerse
16: Handzame Classic
17: Milaan-San Remo
19: Volta Ciclista a Catalunya
21: Driedaagse de Panne-Koksijde
22: Settimana Internazionale Coppi e Bartali
23: E3 Harelbeke
25: Gent-Wevelgem
28: Dwars door Vlaanderen
31: GP Miguel Indurain

Deel | 

Doping in de wielersport

Go down 
AuteurBericht
Quechua

Aantal berichten : 435
Registratiedatum : 11-09-16
Leeftijd : 24

BerichtOnderwerp: Doping in de wielersport   di 30 mei 2017, 16:34

Het moet herkenbaar zijn voor velen van jullie: wanneer je vertelt dat je wielerliefhebber bent, krijg je vaak een cynische opmerking in de trant van 'ze zitten toch allemaal aan de dope'. De wielersport heeft het natuurlijk aan zichzelf te danken: in welke sport zijn er dopingschandalen van dit formaat? Het boegbeeld Lance Armstrong, zevenvoudig winnaar van het grootste evenement binnen de wielersport, biechtte aan Oprah Winfrey op dat hij alles met verboden middelen had gereden. Onze eigen Michael Boogerd en Thomas Dekker, maar ook mindere goden bleken stijf te staan van de doping.

Sommigen hebben, moedeloos, beweerd dat het dan maar beter is om het toe te staan, dan vechten ze tenminste met gelijke wapens. Hoewel het als eerste reactie begrijpelijk is, is dit toch wel een erg kortzichtige uitspraak. Allereerst moeten we bedenken dat doping niet verboden is omdat het valsspelen was - pas na de dood van Tommy Simpson op de Mont Ventoux in 1967 begon men dopingcontroles echt aan te scherpen. Gezondheidsredenen zijn dus de eerste reden om doping streng af te wijzen. Daarnaast is het 'strijden met gelijke wapens' een illusie als je doping toestaat, aangezien ploegen met een hoger budget (of met een hogere bereidheid om gezondheidsrisico's te nemen) dan in het voordeel zijn - denk aan Ricco en Pantani. Kortom, mijn eerste statement met betrekking tot doping is dat toestaan absoluut geen oplossing is. Het lijkt een inkoppertje, maar ik hoor nog te vaak beweringen van deze aard.

Verder is het absoluut van belang dat we er open en eerlijk over praten en dat de omerta - een prachtige term uit de maffiawereld die zoveel betekent als zwijgen - doorbroken wordt en blijft. In de doofpot stoppen, de kop in het zand steken en Oostindisch doof zijn zoals dat vroeger vaak gebeurde is geen optie. Wat dit betreft is er genoeg bewijs dat de cultuur veranderd is op grote schaal. Het is inmiddels eerder regel dan uitzondering dat ex-dopeurs letterlijk een boekje opendoen over hun verleden, daarbij het openbaren van namen vaak niet schuwend. Beroemde voorbeelden zijn onder meer Tyler Hamilton, David Millar, Michael Rasmussen en meer recent Thomas Dekker. Helaas is de wielersport nog steeds doordrenkt van duistere types uit een duister verleden, onder ploegleiders en renners. Geen groot probleem als een ex-dopeur terugkeert in de wielersport omdat het koersinzicht toch heel bruikbaar is, maar niet zonder ooit openheid van zaken te hebben gegeven of duidelijkheid over afwijzing van doping.

Hierbij wil ik aantekenen dat het voor mij moeilijk is om een renner als Rebellin -wat een ouwe baas op zijn 45e!-, Valverde -wat knap om het hele jaar zo goed te zijn- en Zakarin -wat geweldig, die aanvallende rijstijl- aan te moedigen. Voor geen van drieën geldt dat ze echt openheid geven over hun verleden, en zeker de laatste twee acteren nog altijd op een niveau dat minstens zo hoog is als voor hun schorsing. Het geeft op zijn minst te denken. Ofwel hebben ze blijvend voordeel van hun dopinggebruik, ofwel gebruik in ze in meer of mindere mate nog steeds.

Wat mij betreft is er in het huidige peloton echter sprake van gegrond optimisme. Ik geloof dat in de wielersport pelotonbreed een grondige schoonmaak is geweest. Het bloedpaspoort dat in 2008 is ingevoerd heeft voorkomt eigenlijk erg veel op het gebied van dopinggebruik. Grote schommelingen in de hermatocrietwaarde, excessen met bloedzakken, dat soort zaken zijn verleden tijd. Geen Ricco, Riis en Landis meer in de huidige wielersport. We zien wielrenners die wel gepakt worden grijpen naar andere middelen, en soms worden er maskerende middelen aangetroffen. De houding van renners in het peloton en verschillende initiatieven voor een schoner wielrennen hebben naar mijn mening effect gesorteerd. De nieuwe helden van het wielrennen zijn vooralsnog van onbesproken gedrag - uitzonderingen daargelaten. Zeker, op de Skyploeg is veel kritiek, en wellicht terecht - misschien dat ze inderdaad voordelen hebben van bepaalde medische attestjes; het is echter op geen enkele manier te vergelijken met het echte schaamteloze dopinggebruik van de voorbije jaren.

Wat mij echter ook opvalt, is dat er geen extreme aanvallen meer plaatsvinden. Het mag misschien een cliché zijn, maar de 'menselijke maat' is terug - een Landis aanval waar solo 15 minuten werd teruggepakt zie ik nooit meer. De aanvallen van een Quintana - toch de beste pure klimmer ter wereld - zijn niet buitenaards. In de 'CyclingNews Clinic', het meest cynische wielerforum op aarde, zijn veel cynici het zelfs eens dat er geen bizarre dingen meer zijn gebeurd afgelopen Giro -> Klik

Ik denk dat we doping nooit volledig uitroeien, maar dat het peloton schoner is dan ooit.

Twee leuke vragen hier voor de discussie:
1. Hoeveel procent van het peloton gebruikt?
2. Als er iemand gebruikt, wie zou het zijn? (meerdere namen/ploegen mogelijk)
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Brain Freeze

Aantal berichten : 385
Registratiedatum : 10-09-16

BerichtOnderwerp: Re: Doping in de wielersport   di 30 mei 2017, 20:05

Ik ben wat voorzichtiger met de beweringen dat het peloton 'schoon/schoner' is. Dat renners niet meer aan de bloedzakken hangen of zich volspuiten met EPO geloof ik wel, dat is te makkelijk te traceren en daarmee loop je een gigantisch risico. Er zijn echter talloze manieren op nog steeds te 'gebruiken' die voor de huidige opsporingsmethodes lastig te achterhalen zijn. Te denken valt daarbij aan de microdoseringen waardoor je de schommelingen in het biologisch paspoort niet meer zo duidelijk ziet.

Ook heb ik wel eens zaken gehoord rondom gen-doping. Je krijgt slechts het gen ingespoten waardoor je op een 'natuurlijke' wijze meer EPO of een ander hormoon gaat aanmaken. Ook dit kan nog niet worden gecontroleerd.

Neemt niet weg dat het wielrennen tegenwoordig een voorloper is binnen de sport op het gebied van dopingscontroles. Dat is vaak wel wat mij stoort als niet-wielervolgers hun mening over doping in de wielersport gaan geven. Ben ervan overtuigd dat in elke sport behoorlijk gesjoemeld wordt. Maar goed, het blijft voor mij amusement. Daardoor laat de kans op doping mij niet minder genieten van de sport.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Luuuuuuukk

Aantal berichten : 807
Registratiedatum : 13-11-16

BerichtOnderwerp: Re: Doping in de wielersport   za 23 dec 2017, 15:05

Dat een bekende naam als Froome nu in verband wordt gebracht met doping is ook geen goede zaak. Het zal een van de weinige namen zijn die de niet-liefhebber wel kent door alle media-aandacht tijdens de Tour de France. Dat dan zo'n naam negatief in het nieuws komt, is voor niemand goed. Was het een nobody geweest, of een knecht van Sky, dan had de imagoschade een stuk kleiner geweest. Ik ben dan wel geen fan van de rijstijl van Sky, maar ik denk dat het beter was geweest als dit nieuws niet gepubliceerd was (totdat hij definitief schuldig is dan, die transparantie moet er wel blijven).
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Quechua

Aantal berichten : 435
Registratiedatum : 11-09-16

BerichtOnderwerp: Re: Doping in de wielersport   zo 24 dec 2017, 18:51

Ik ben het eigenlijk nog steeds wel eens met wat ik eerder zei.

Vind eigenlijk dat de media wel goed beide kanten belicht van het verhaal wat betreft Froome.

En in de praktijk vind ik nog wel het belangrijkst wat dit betekent voor de Giro/Tour, wat doet dit met de kansen voor Dumoulin?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Bappos

Aantal berichten : 715
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 26

BerichtOnderwerp: Re: Doping in de wielersport   vr 29 dec 2017, 10:22

Op deze manier krijgt Nibali een grote koers nog op zijn naam te staan.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Doping in de wielersport   

Terug naar boven Go down

Doping in de wielersport
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Wielercafé-
Ga naar: