Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.

IndexFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 3 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 3 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
Januari
4: Talentenjacht
4: Maak je Eigen Team
4: Multilandenteam
9: Vrouwenwielrennen
14: Zegekoning
15: Santos Tour Down Under
26: World Cup
27: Cadel Evans Road Race
30: Copa de Espana

Februari
2: Coupe de France
16: Coppa d'Italia
19: Europa Cup
25: UAE Tour

Maart
2: Beker van België
2: Omloop het Nieuwsblad
9: Strade Bianchi
10: Parijs-Nice
13: Tirreno-Adriatico
23: Milaan-Sanremo
25: Volta Ciclista a Catalunya
27: Driedaagse De Panne
29: E3 Harelbeke
31: Gent-Wevelgem

Deel | 

Skybots

Ga naar beneden 
AuteurBericht
glenn485

Aantal berichten : 1219
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 26

120916
BerichtSkybots

Nu de Vuelta zijn laatste etappe heeft gereden komt het einde van het seizoen ook wel snel dichterbij. En wat doe je eens je dat beseft? Terugblikken. 1 van de dingen die dan mijn gedachten inkwamen is natuurlijk de Tour en specifiek het verschil tussen deze Vuelta en de Tour. Wat een verademing was deze Vuelta als je bedenkt hoe de Tour was. En dan zit je redenen te bedenken waarom de Vuelta zoveel leuker was. Froome was slechter, Quintana was beter, Contador die altijd wel zijn aanvalletje plaats, het parcours, … . Maar volgens mij is er maar 1 reden die er echt voor zorgt dat deze Vuelta leuker was: de mindere sky ploeg.

Al moet je die mindere ook gewoon met een korreltje zout nemen. Deze ploeg is niet eens zoveel slechter dan wat bijna iedereen in de Tour als helpers meekreeg. Met Konig had hij een meesterknecht die top 5 kon rijden. Kennaugh, Lopez en Boswell zijn renners die ook gewoon meer dan prima een paar cols over kunnen. Ik zou zelfs bijna durven stellen dat deze Sky ploeg gelijk of zelfs beter is dan zelfs Quintana kreeg in de Tour. Het verschil met deze en de Tourploeg is gewoon dat Sky nu maar 1 andere top 10 kandidaat terwijl ze in de Tour met 6 in de top 10 hadden kunnen eindigen.

Wanneer Sky in de Tour hun 6e laatste man op kop zette konden er nog 10 volgen. Wanneer ze nu hun 2e laatste man op kop zetten bleven er nog 20 over. Sky kon hier niet controleren zoals ze in de Tour wel konden. Aanvallen in de Vuelta was dus veel zinvoller dan in de Tour. En daar maakten Movistar, Orica en Tinkoff graag gebruik van. Waardoor je dus de koers kreeg die je wilde krijgen. Er is niet 1 bergrit geweest waar er geen serieuze aanval is geweest. En Konig alleen kon dit niet bolwerken, dus kreeg je een man tegen man situatie zoals we allemaal gehoopt hadden die ook in de Tour te krijgen.

Nu is de vraag natuurlijk, hoe zoek je een oplossing voor die veel te sterke Sky ploeg? Een optie die ik al vaker zag voorbij komen is 6 man per ploeg. Ik vraag me sterk af of ik dit wel zou helpen. Een team Stannard – Thomas – Poels – Nieve – Henao – Froome is gewoon nog altijd veel te sterk. Stannard, de vlakke man kan in dienst ook wel een stuk bergop rijden. Thomas is polyvalent, die kan je evengoed op het vlakke gebruiken en dan heb je 3 (sub)toppers als Poels, Nieve en Henao puur voor bergop. En als Sky maar met 6 man start, dan de rest natuurlijk ook. En dan zie ik nog niet direct een wedstrijdsituatie ontstaan die Sky zo direct kan verontrusten. Daarvoor zijn de andere teams nog altijd te zwak. Elke 3e man van een ander team mogen ze laten rijden, die haal je op een andere dag wel weer in.

Welke optie is er dan nog? Er zijn nog 3 scenario’s die ik mogelijk acht waar Froome niet kan winnen. Scenario 1 is pech, en dat wens je niemand toe. Scenario 2 is een slechte Froome, en dan moet hij ook wel echt slecht zijn. Deze Vuelta is gebleken dat een Froome in iets mindere vorm nog altijd in staat is om rondes te winnen. Een 3e optie is dat er nog een team is die bereid is evenveel geld tegenaan te smijten en waar de kopman van een niveau is die heel dicht tegen Froome ligt. En dan zie ik momenteel enkel Movistar (Quintana) en misschien Astana (Aru) daartoe in staat. Als zij een team maken van hetzelfde niveau bergop als Landa – Thomas – Poels – Nieve – Henao – Froome etc kunnen ze er mee spelen en moet Sky wel op hetzelfde niveau reageren.

En om eerlijk te zijn, ik zie geen van de 2 scenario’s nog gebeuren de komende jaren in de Tour. Pech heb je niet in de hand, die laat ik even buiten beschouwing. Een slechtere Froome lijkt me onwaarschijnlijk met zijn begeleiding en een team van hetzelfde niveau, dat kan of wil niemand betalen. Dus vrees ik er een beetje voor dat we de komende jaren nog lange Tours met de Skybots gaan zien. Dan maar hopen op mooiere Giro’s en Vuelta’s!
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken
Deel dit bericht op: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

Skybots :: Commentaren

Re: Skybots
Bericht op zo 18 sep 2016, 11:33 van Bappos
Helemaal mee eens.

De sky-trein is te sterk. Teams van 6 zal de aanvallers meer in het voordeel brengen en vooral de sprinters in het nadeel. Team van 6 betekent dat elke opoffering in de achtervolging op de koplopers betekent dat je trein minder sterk is. Ik denk dat het dus grote gevolgen heeft voor de vlakke ritten, voor de klimritten minder. Aanvallers zijn aanvallers, zij kunnen een dag goed rijden en voor blijven, maar die dag erop vliegen ze toch op 30 min achterstand.
Bericht op zo 18 sep 2016, 14:10 van Brain Freeze
Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat minder renners per se een leukere koers oplevert. De Giro bewijst naar mijn mening al jaren dat je met 9 renners per team ook bijna constant mooie koers ken hebben. Daar ligt dan naar mijn mening ook niet het probleem. Ik denk dat ploegen met klassementsambities bang zullen zijn om veel initiatief te leggen in de koers uit angst voor ene oplawaai in 1 van de volgende ritten, geef ze eens ongelijk. Met 6 renners per team is er toch niemand zo gek om eens a la Astana in de Giro 2015 flink aan de boom te schudden of een paar renners vooruit te sturen net als Movistar en Orica in de afgelopen Vuelta?
Ook in de vlakke ritten lijkt het me van minimaal verschil, tenzij er 1 sprinter is die er overduidelijk bovenuit steekt. Het zal gewoon een andere insteek vergen van meer samenwerking tussen verschillende ploegen, maar ik denk dat de controle gewoon blijft.

Het probleem van de afgelopen Tour is gewoon dat geen enkele renner tegen het niveau aan zat van de toppers van Sky. Je kan er dan gewoon niks tegen beginnen. Jammer voor de kijker, maar ook begrijpelijk aan de kant van de renners. Zolang er geen 1 renner is die het niveau van een Froome in topvorm aantikt, zal er weinig te doen zijn aan de suprematie van Team Sky. Het verkleinen van teams zal daarom denk ik weinig veranderen in een spannendere strijd om het algemeen klassement.

Bericht  van Gesponsorde inhoud

Skybots

Terug naar boven 

Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Blog :: Blogs-
Ga naar: