Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.

IndexFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 3 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 3 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
Januari
4: Talentenjacht
4: Maak je Eigen Team
4: Multilandenteam
9: Vrouwenwielrennen
14: Zegekoning
15: Santos Tour Down Under
26: World Cup
27: Cadel Evans Road Race
30: Copa de Espana

Februari
2: Coupe de France
16: Coppa d'Italia
19: Europa Cup
25: UAE Tour

Maart
2: Beker van België
2: Omloop het Nieuwsblad
9: Strade Bianchi
10: Parijs-Nice
13: Tirreno-Adriatico
23: Milaan-Sanremo
25: Volta Ciclista a Catalunya
27: Driedaagse De Panne
29: E3 Harelbeke
31: Gent-Wevelgem

Deel | 

8 stellingen over wielerjaar 2017

Ga naar beneden 
AuteurBericht
glenn485

Aantal berichten : 1219
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 26

010517
Bericht8 stellingen over wielerjaar 2017

We zijn 4 maand ver in 2017. Tijd om eens terug te blikken en ondertussen ook vooruit te blikken. Enkele opvallende en minder opvallende zaken in 8 stellingen.

1. Porte maakt kans op Tourwinst.

Ja, het wordt lastig. Maar als iemand het kan dit jaar zal dat Porte zijn. Daar zijn enkele redenen voor. Het eerste en belangrijkste is natuurlijk zijn tegenstand. En dan heb ik het natuurlijk vooral over Sky. Froome lijkt nog niet in orde maar dat komt wel in orde voor de Tour. Maar komt die ploeg in orde voor de Tour? Ten eerste gaan Landa en Thomas vol voor eindzege in de Giro. Als die echt tot het einde meedoen zullen die niet 100% zijn in de Tour lijkt me. Zou Froome niet stiekem hopen dat ze beide ziek worden op eind van week 1? Ten tweede is er natuurlijk Poels die nog altijd niet in competitie terug is en waar het wat onduidelijk is of die echt wel nog op tijd klaar geraakt. In het slechtste scenario heeft Froome dus geen Thomas, Poels en Landa wat hem echt een stuk zwakker maakt. Als je daar Caruso, Roche, Moinard en Sanchez tegenover kunt zetten kan je dat overige Sky team in de juiste situatie echt wel aan, zoveel slechter ben je niet. Ook lijkt Porte nog iets beter te klimmen dit jaar. Althans, hij heeft meer een punch gekregen. In zowel Down Under, Parijs-Nice en Romandië hebben we dit kunnen zien. En het is een punch waarbij ik nog maar moet zien of Froome meekan. Enkel zijn tijdrit lijkt iets minder, maar met maar 40 tijdritkilometers in totaal valt dat ook wel mee. Ik geef hem dus op zich best wel een kansje. Al is dit misschien meer hoop dan geloof. Hoop doet leven!

2. Ewan is overrated.

Misschien nog een beetje vroeg om dit te zeggen maar toch. Ik heb echt het gevoel dat die zo omhoog geprijsd is en dit nooit echt zal waarmaken. Let op, ik zeg helemaal niet dat het een slechte sprinter is. Het is zelfs een hele goede sprinter. Maar als je alle analisten mocht geloven was er de komende 10 jaar niets te doen aan Ewan. De nieuwe Cavendish en Kittel tesamen. Nou, dat is hij niet. Hij zal zijn ritjes wel winnen her en der maar een echte veelwinnaar in grote rondes zie ik hem echt niet worden. Snelheid heeft hij te over, maar direct het een beetje te lastig wordt kan hij die snelheid niet meer aanspreken. De hype is er natuurlijk gekomen door zijn manier van sprinten samen met zijn overwinningen Down Under. Hij lijkt zo snel daar te zijn en dat zal hij inderdaad ook zijn daar. Maar die Australiërs zijn natuurlijk gewoon veel beter in vorm om in eigen land te scoren. Misschien is het dan beter om die sprints gewoon een beetje te vergeten en enkel je verwachtingen leggen op zijn andere uitslagen. Zou misschien ook beter zijn voor die jongen, iets minder druk. En als je dan kijkt naar die andere uitslagen wordt mijn vermoeden die ik daarnet uitsprak toch wel een beetje bevestigd, hele goede sprinter maar een te grote hype. Maar dat is gewoon het gevoel ik er over heb, misschien zit ik er naast en gaat hij me de komende jaren verrassen, beginnende met deze Giro.

3. Van Avermaet heeft zijn kans op Milaan-Sanremo winst gemist.

Op het moment zelf kon je nog denken dat hij gewoon niet goed genoeg was en zijn interview achteraf (“ik zat slecht geplaatst”) gewoon zijn mindere vorm goedpraten was. Met wat we nu weten kunnen we misschien wel concluderen dat hij inderdaad gewoon slecht geplaatst zat. In de 3 weken volgende op Milaan-Sanremo won hij E3, Gent-Wevelgem, Parijs-Roubaix en werd hij 2e in de Ronde van Vlaanderen. Dan zou ik durven concluderen dat er helemaal niets mis was met die vorm en dat hij inderdaad slecht geplaatst zat. Maar wat als hij niet slecht geplaatst zat? De Poggio is zowat de perfecte heuvel voor hem, hij had Sagan kunnen volgen durf ik met zekerheid te stellen. We weten ook al hoe Van Avermaet sprint in een koers van 250+ km, en wetende dat Kwiat Sagan ook gewoon klopte denk ik dat Greg de kans op Milaan-Sanremo heeft gemist. Zonde natuurlijk, MS is de koers die hem het minst ligt van de klassiekers en die had hij dit jaar ook gewoon kunnen winnen. Ik verwacht dat Greg naarmate hij het eind van zijn carrière zal naderen nog wel eens aan 18 maart 2017 zal denken: ik had ook Milaan-Sanremo kunnen winnen.

4. Benoot zou een ardennenman moeten worden.

Er zijn veel voordelen aan het coureur zijn in Vlaanderen. Er is ook 1 belangrijk nadeel. Van iedere coureur met een beetje talent vragen we ons af: zou die de Ronde van Vlaanderen niet kunnen winnen? Ben je dan nog eens een toptalent, dan gaan we je bombarderen tot Ronde van Vlaanderen kandidaat. Word je dan in je eerste jaar 5e in de Ronde van Vlaanderen door kunde en lef dan kom je niet meer van het etiket Vlaamse klassiekerman af. En bij een man als Tiesj Benoot is dat gewoon zonde. Die kerel kan zoveel meer en is helemaal niet zo gemaakt voor de Vlaamse klassiekers als iedereen denkt zou ik durven stellen. Ga maar eens kijken naar de uitslag van de Volta ao Algarve 2017, rit 5. Kijk naar dat profiel en zie dan wie na hem finisht. Kwiat, Roglic, Sanchez, Gallopin, Dan Martin, …. Ik zou bijna durven stellen dat geen enkele andere Belg op die klim dat kan. En dan gaan wij pushen om die in Vlaanderen te laten rijden? Nee toch? Hem in de Amstel en Brabantse Pijl zien rijden? Laten we hem in de toekomst maar eens de Waalse klassiekers rijden. Goed plan denk ik zo!

5. Colbrelli kan groen winnen.

Dit is toch wel een beetje hetzelfde als bij Porte en Froome. Je zoekt een uitdager om het interessant te houden. Nu zoeken we dus een uitdager voor Sagan. Tot begin dit jaar zou ik gezegd hebben Matthews. Nu ben ik overgeschakeld op Colbrelli. Matthews heeft gewoon de snelheid niet. Bergop is hij de evenknie van Sagan, op het vlakke is hij 5 plaatsen trager in een vlakke sprint. Dan red je het niet. Nee, dan ligt mijn hoop nu op Colbrelli. Bergop mag hij gerust op het zelfde trapje gezet worden als Sagan en Matthews. Op het vlakke een trapje hoger dan Matthews en ik zou durven zeggen op hetzelfde treedje als Sagan. Moeilijk te geloven? Kijk nog maar eens naar de uitslag en beelden van die Parijs-Nice rit. Dat was sterk en getuigt van snelheid. Het enige wat hij nog niet heeft wat Sagan wel heeft is plaatsing en durf. Volgens mij is er geen sprint waaraan Sagan deelneemt waar hij buiten de top 5 eindigt. Dat getuigt van klasse en snelheid maar ook vooral over een geweldige plaatsing en de durf om die plaats in te nemen. Mede daardoor is Sagan gewoon onverslaanbaar voor groen. Als iemand dit ook kan, dan pas kan Sagan geklopt worden voor groen. En dit zou zomaar eens Colbrelli kunnen worden.

6. De finish is Luik-Bastenaken-Luik moet herlegd worden.

Vroege vlucht, kansloze aanval schaduwfavorieten op de roche-aux-faucons, voorzichtige aanval favorietje op saint-nicolas, valverde sprint iedereen uit het wiel in Ans. Daarmee heb je denk ik de volledige samenvatting van Luik-Bastenaken-Luik. Zonde toch? Zo’n klassieker als LBL die zo’n koersverloop kent. De reden ligt volgens mij vooral bij die aankomst. Gezien hoe een renner als Van Avermaet daar kapot op gaat? Die aankomst is gewoon te lastig en zorgt ervoor dat renners als Valverde gewoon daarop wachten. Hoe gaan we dit oplossen? Simpel, we gaan hetzelfde doen als de Amstel, we verleggen de finish naar een vlakke weg. Al de rest blijft hetzelfde. Saint-Nicolas wordt opgereden op 10 km van de meet en daarna is het enkel nog vlak. Gevolg daarvan is dat er vroeger moet aangevallen worden, anders krijgen ze renners als Matthews er niet af. Eigenlijk kort samengevat verander je het zoals je de Amstel veranderd hebt en in het beste geval krijg je eenzelfde koersverloop. Zou het niet heerlijk zijn om opnieuw koers tussen de favorieten te zien vanaf la Redoute?

7. Van Poppel en Viviani moeten zo snel mogelijk weg bij Sky.

Als er 1 koers per jaar is die Viviani wil rijden is het wel de Giro. 1 keer raden van waaruit Viviani de koers zal volgen. Juist ja, zijn zetel. Niet in het peloton. Nee, Sky denkt dat Thomas of Landa de Giro kunnen winnen. Ongeacht of ze dat nu kunnen of niet, om daar nu een hele ploeg voor op te offeren en een sprinter als Viviani voor thuis te laten, dat hoeft toch niet? Je hoeft er geen hele trein voor in te zetten, maar laat hem rijden met als voorwaarde dat hij het zelf moet doen. Die jongen krijgt de kans om zich in eigen land te tonen en hij is tevreden. Maar nee, Sky heeft sprinters amper kansen. Kijk maar in het verleden met Swift en Hagen. Hagen hebben ze volledig kapotgereden in de trein en Swift mocht de kleinere koersjes rijden. Als hij al eens de grotere mocht rijden was dat zonder hulp en mocht hij het alleen oplossen. Hetzelfde gebeurt ook met Van Poppel en Viviani. Amper kansen krijgen ze. Zo’n goede renners die het in hun eentje telkens mogen oplossen in de B koersjes die ze rijden. Alsjeblieft team Sky, laat die renners gaan om voor eigen kansen te rijden. Trek geen sprinters meer aan als je ze toch geen kansen geeft. Ze zijn te talentvol om te verkloten in een klassementsploeg.

8. Een alleskunner is een verliezer.

Niet letterlijk een verliezer natuurlijk. Als je het talent hebt om bijna alles te kunnen in het wielrennen zal je heus wel wat winnen. Maar toch, je ziet het vaak terugkomen. Renners die kunnen sprinten, tijdrijden, klimmen en dan nog eens op kasseien kunnen rijden als het moet halen maar weinig die echt grote zeges. Denk maar aan renners als Thomas en Gallopin. Geweldige renners die al meerdere mooie zeges en ereplaatsen behaald hebben. Toch blijft die echte topzege uit. Dit jaar is Felline daarvan het perfecte voorbeeld, 4e in de Omloop, 13e Strade Bianchi, 19e Ronde van Vlaanderen, 16e Luik en 4e in Romandië. Overwinningen zijn er in de proloog van Romandië en de Trofeo Laigueglia. Voor vele renners is dit een topseizoen. Voor Felline misschien ook wel maar wat als die nu iets minder tijdrijden maar iets beter de heuvels op kon. Zou het hem niet meer zeges opleveren? Zou hij dat zelf niet liever hebben? Ik weet dat ik dat liever zou hebben. Die ereplaatsen zijn leuk maar met dat talent zou iets meer winnen leuker zijn. Er zijn natuurlijk alleskunners die dit wel kunnen. Dan denk ik direct aan Kwiatkowski. Maar dat is niet iedereen gegeven. Misschien Felline wel, dat zien we later wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken
Deel dit bericht op: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

8 stellingen over wielerjaar 2017 :: Commentaren

Re: 8 stellingen over wielerjaar 2017
Bericht op ma 01 mei 2017, 20:39 van Bappos
Hij is terug! Mooi stukje.

Mijn korte reactie op de punten:

1. Porte maakt kans op Tourwinst.
Kans hebben is uiteraard mogelijk. Je hebt het vooral over de teams en team BMC en team Sky zijn uiteraard vergelijkbare teams, waarbij vooral de laatste man het moet doen. Porte is heel sterk dit seizoen begonnen en mag voor zichzelf gaan. Alleen wat ik mis bij Porte is iets extra's. Froome vorig seizoen in de Tour deed er alles aan om te winnen, ging in de aanval in de afdaling wat niemand verwachtte. Ik weet niet of Porte dat soort dingen ook kan en wil doen. Als hij blijft fietsen zoals hij nu fiets, is het de perfecte man voor plek 2 of 3 maar om te winnen moet hij nog wel een stap zetten.

2. Ewan is overrated.
Je spreekt jezelf al een beetje tegen en deze stelling is ook iets minder sterk. Gaviria en Ewan zijn de sprinters van de toekomst en die gaan nog heel veel winnen. Wat ze nog wel beiden missen is wat ervaring. Waar de grote sprinters hun minder vorm kunnen compenseren met plaatsing, moeten zij dit nog leren. Neem als voorbeeld Greipel die vorig jaar in de Tour heel weinig liet zien, maar op de Champs-Elysees zijn volledige seizoen goedmaakt door te winnen voor een mega publiek.

3. Van Avermaet heeft zijn kans op Milaan-Sanremo winst gemist.
Dit was zijn kans ja. Kwiatkowski die wint was bizar en daar had ook zeker de naam van Van Avermaet kunnen staan. Kwiatkowski (26), Sagan (27) en Alaphilippe (24) is natuurlijk wel een podium die we in dit soort koersen nog heel vaak kunnen gaan zien. Wellicht dat men daarom ook Van Avermaet dit soort wedstrijden nog gunt (niet alleen vanwege zijn belgenschap). Volgend jaar doet Van Avermaet vast weer mee en wie weet. De sprinters zijn gewaarschuwd dat dit zeker niet ieder jaar hun klassieker is.

4. Benoot zou een ardennenman moeten worden.
Eens met de stelling en jouw verhaal. Laat hem maar proberen de nieuwe Gilbert te worden overigens! Ik leg de druk weer wat hoger!

5. Colbrelli kan groen winnen.
Colbrelli kan zeker groen winnen. Mijn hoop ligt echter nog iets meer bij Degenkolb dan bij Colbrelli. Sagan is de te kloppen man die overal en altijd sprint. Enige wat ik Colbrelli, Degenkolb en Matthews niet zie doen is in de vroege aanval mee gaan voor de punten onderweg. Sagan leeft voor groen, ik denk dat die andere mannen direct voor 2 ritwinsten tekenen.

6. De finish is Luik-Bastenaken-Luik moet herlegd worden.
Graag ja. Valverde is natuurlijk een grote held, maar deze koers lijkt wel voor hem gemaakt. Daniel Martin was de enige die in de buurt kwam van Valverde, maar Valverde liet hem nooit winnen. Valverde is overigens dit jaar lijkt het nog sterker geworden. Herleg de finish in 2019, laat Valverde volgend jaar nog 1 keer zijn overmacht tonen.

7. Van Poppel en Viviani moeten zo snel mogelijk weg bij Sky
Graag ja. Viviani en Van Poppel halen winsten binnen voor Sky die belangrijker voor ze kunnen zijn dan ze denken. Je noemde al Hagen en Swift, maar wellicht hadden Stannard en Rowe ook wel veel meer kunnen presteren in al die jaren als ze een volledig team rond zich hadden.

8. Een alleskunner is een verliezer.
Felline, Thomas, Gallopin. Hele mooie namen inderdaad hiervoor. Soms lukt het wel (Sagan, Alaphilippe, Kwiatkowski). Ulissi heeft ook veel 2de plaatsen naar binnen geharkt. Hardlopers zijn doodlopers. Vaak hebben die mannen ook teveel doelen in een jaar en doen ze te vaak mee in de top waardoor ze achterlopen op gasten die zich focussen op enkele doelen.

8 stellingen over wielerjaar 2017

Terug naar boven 

Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Blog :: Blogs-
Ga naar: